کندن چاه عمیقنصب انصب انشعاب فاضلاب شهری اگو(اتصال به اگو)

اگو فاضلاب

اگو فاضلاب

10درصد تخفیف برای سفارش انلاین

در ابتدای کار باید در مورد اگو برای شما توضیح مختصری دهیم.
اگو به‌معنای این است که در اطراف ساختمان‌ها به‌جای حفر چاه فاضلاب حفر چاه‌هایی برای انتقال لوله فاضلاب به لوله‌ی فاضلاب سراسری اقدام کنیم.
بدین‌ گونه که در فاصله یک تا یک‌ونیم متری ساختمان‌ها اقدام به کندن چاه می‌کنیم و لوله‌ هایی که اغلب از جنس پلی‌اتیلن هستند را از درون این چاه‌ها به لوله‌هایی که به فاضلاب سراسری متصل می‌شوندانتقال دهیم.
مزیتی که این کار دارد این است که باعث می‌شود  معایبی که حفر چاه فاضلاب دارد را نداشته باشد و همچنین بازیابی فاضلاب برای استفاده‌های کشاورزی برای ما راحت‌تر باشد.
به‌ خصوص در کلانشهرها حفر چاه فاضلاب در نزدیکی ساختمان معایب زیادی دارد.
ازجمله این‌ که بوی بد و متعفن آن باعث ناراحتی افراد ساکن در محل می‌شود یا این‌که  باعث می‌شود که دیواره‌های چاه ریزش کرده و باعث سرریز شدن فاضلاب در آن منطقه شود و مشکلاتی از این قبیل اما در زمان که این فاضلاب به نحوه اگو باشد باعث می‌شود که انتقال فاضلاب خیلی راحت‌تر صورت گیرد و  باعث مشکل نشود.
برای کندن زمین و هدایت این لوله‌ ها به فاضلاب سراسری باید این کار به گونه‌ای انجام شود که هزینه‌ها را چند برابر نکنیم.
این‌ که لوله‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند باید از جنس مقاوم نسبت‌ به خوردگی و فرسایش باشند و همچنین در مقابل فشار مقاوم باشند که بر اثر گذشت زمان دچار ترک‌خوردگی نشود و این‌ که اتصال آن‌ ها باید توسط افرادی که مهارت این کار را دارند انجام شود که اگر غیر از این باشد باعث می‌شود که هزینه‌های چند برابری برای خود شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.
درحال‌ حاضر شهرهایی که از این طرح استفاده می‌کنند شهرهایی مثل تهران، مشهد، کرمانشاه و کلان‌شهرها هستند که به ‌قطعیت تمام این کار را انجام نداده‌اند اما طرح بسیار خوبی است و باعث می‌شود که هرچند شهرسازی رو به رشد می‌باشد و از نظر فاضلاب به مشکل برنخورند و  در مواقع زلزله  باعث سرازیر شدن آب چاه فاضلاب شود اما این طرح اگو از این‌ جور مشکلات جلوگیری می‌کنند یا در جاهایی که امکان حفر چاه‌های عمیق فاضلاب موجود نباشد این طرح می‌ تواند به‌ راحتی کار را پیش ببرد، چون در جاهایی که سنگلاخی هستند حفر چاه با مشکل مواجه می‌شود یا خاک‌هایی هستند که به‌ سرعت جذب آب می‌کنند و از این نظر باعث می‌شود که آب‌ های زیرزمینی آلوده به انواع بیماری‌ های ویروسی و باکتریایی شود و سلامت افراد آن شهر با مشکل مواجه شود و هزینه‌های زیادی را از نظر اقتصادی و پزشکی برای مردم شهر داشته باشد.
پس اگر سلامت خودمان و افراد جامعه برای ما مهم است باید نهایت همکاری را در این‌ مورد داشته‌باشیم و در صورتی‌ که شرکت آب و فاضلاب تشخیص دهد که امکان اجرای این طرح هست در اسرع وقت این کار صورت بگیرد چراکه هم خودمان از این نظر در آسایش هستیم هم بقیه افراد جامعه  با مشکل مواجه نمی‌شوند.با اینکه این طرح هنوز در شهرهای کوچک به‌ خوبی  مردم با آن آشنا نیستند اما کم‌ کم باید برنامه‌ ریزی به‌ گونه‌ ای باشد تا آنها هم از این روش اطلاع پیدا کنند.

اگو فاضلاب

طرح اگو چیست

 

با افزایش جمعیت شهرها و تولید بیشتر فاضلاب توجه به نکات بهداشتی و حفظ سلامت محیط زیست جامعه اهمیت بیشتری پیدا کرده است، با توجه به این موضوع امروزه کارشناسان و دانشمندان سعی کرده اند تا یک برنامه ریزی خاص برای هدایت فاضلاب و فضولات در شهرها را داشته باشند.
طرح اگو یک طرح بزرگ و اصولی برای هدایت فاضلاب از شهرها و کلان شهرها و روستاها به یک مجموعه خاص می باشد با استفاده از این طرح امروزه بسیاری از آسیب های محیط زیستی به حداقل رسیده است و از ساز و کارهای ویژه برای هدایت فاضلاب استفاده شده است.
در حال حاضر طرح اگو فاضلاب تنها در کلان شهر تهران رو به پایان است اما در آینده این طرح برای سرتاسر کشور ایران اجرا خواهد شد این طرح علاوه بر کشور ما در سایر نقاط جهان و کشورهای پیشرفته نیز در حال اجرا می باشد.
برای مثال یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مزیت های طرح اگو جلوگیری از آلودگی ذخایر آب زیرزمینی و حفظ سلامت چاه ها می باشد.
همانطور که می‌دانید بخش عظیمی از آب های زیرزمینی در مجاورت فاضلاب های تولیدی قرار گرفته اند.
زمانی که فاضلاب به این آب ها راه پیدا کنند درصدی از آلودگی‌ها جذب آن شده آب تقریبا آلوده محسوب می‌شود زمانی که این آب توسط انسان ها و حیوانات مورد استفاده قرار بگیرد بیماری‌ های زیادی به وجود خواهد آمد.
بکارگیری طرح اگو باعث شده تا از آلودگی آب های زیرزمینی جلوگیری شود با استفاده از متریال ها و وسایل های پیشرفته و مرغوب در ساختار طرح اگو امروزه هدایت فاضلاب با یک نقشه اصولی و حرفه ای انجام شده شده است.
در حال حاضر طرح اگو بدون هیچ هزینه‌ای برای ساکنان شهر تهران انجام شده است اگرچه این طرح  هزینه های زیادی را برای دولت و ارگان های فعال در این زمینه در برداشته است اما هیچ هزینه‌ ای از مردم دریافت نشده است. توجه داشته باشید که طرح اگو به طور کلی اجرا شده است و لوله کشی درست و اصولی در آپارتمان ها بر عهده مالک می باشد.

طرح اگو چیست

اهمیت طرح اگو در چیست

اهمیت طرح اگو در چگونگی احداث و راه اندازی آن می باشد.
این طرح باید توسط مهندسان و کارشناسان فعال در این زمینه به روش اصولی و کاملا درست انجام شود تا نتیجه های خوبی را در پی داشته باشد برای اجرای طرح اگو نه تنها یک فرد بلکه ارگان ها و افراد زیادی مشغول به کار هستند.
قبل از احداث این طرح ابتدا باید نقشه کشی پیشرفته و اصولی برای آن انجام شود چنانچه مهندسان در هنگام نقشه کشی اصول و مقررات مربوطه را رعایت نکنند آسیب‌های زیادی ایجاد خواهد شد همچنین احداث طرح اگو نیاز به کمک و همراهی مردم را نیز دارد. 
برای احداث چنین شبکه های آب و فاضلابی تغییراتی در برخی از محله های شهر مورد نیاز خواهد بود.
برای مثال برخی از محله های قدیمی هنوز هم از شبکه های فاضلابی کهنه و سنتی استفاده می کنند برای اجرای طرح اگو باید بخشی از این لوله کشی تغییر پیدا کند توجه داشته باشید که برای اجرای طرح اگو نقشه کشی ساختمان و چگونگی نصب لوله کشی از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت بروز هرگونه اقدام غیر اصولی توسط مالکان در این زمینه جریمه های نقدی برای وی در نظر گرفته خواهد شد پس کلیه افراد فعال در این زمینه توجه داشته باشند که ساخت و ساز آن ها با اجرای طرح اگو ممانعتی نداشته باشد.
شاید به احتمال زیاد نام توسعه پایدار شهرها را در تلویزیون‌ ها، روزنامه‌ ها مشاهده کرده باشید در واقع این توسعه پایدار همان اجرای طرح اگو می باشد که در صورت موفقیت آمیز بودن پیشرفت چشمگیری را در آینده کشور ایجاد خواهد کرد.

اهمیت طرح اگو در چیست

فرایند طرح اگو چگونه است

برای اجرای طرح اگو ابتدا باید شبکه‌ های فاضلاب ای منازل به گونه‌ ای درست و اصولی نصب شوند سپس با هدایت فاضلاب تولید شده یک شبکه عظیم فاضلابی اصولی برای هدایت فاضلاب احداث شود.
برای اجرای طرح اگو معمولاً از لوله های پلی اتیلنی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند استفاده می شود این لوله ها با گذشت زمان حالت خود را حفظ کرده و تغییری نخواهد کرد با توجه به این موضوع بهترین نوع لوله برای استفاده در اجرای طرح اگو خواهند بود.
در هنگام احداث طرح اگو توجه به شیب زمین و چگونگی قرار دادن لوله ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا برای هدایت فاضلاب از یک بخش به بخش دیگر باید لوله ها به شکلی کاملا اصولی و دقیق قرار بگیرند.
برای مثال  اگر لوله مورد نظر در یک شیب مناسب قرار داده شود فاضلاب با سهولت بیشتری به کانال اصلی هدایت خواهد شد همچنین شیب مناسب می‌ تواند از بسیاری از گرفتگی ها و مشکلات فاضلابی جلوگیری نماید.
در حال حاضر می توانید با مراجعه به برخی از سایت‌ های اینترنتی مانند دکتر لوله نقشه کلی طرح اگو را مشاهده کرده و نسبت به آن آگاهی بیشتری پیدا کنید.

فرایند طرح اگو چگونه است

اتصال فاضلاب  به اگو

اگرچه تاکنون این طرح در شهرهای بزرگ انجام‌ نشده است اما در صدد هستند که این طرح هرچه زودتر  اجرا شود.
چون مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود که بازیافت آب برای ما خیلی راحت‌تر باشد از طرفی این فاضلاب‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که آب باران جدا از فاضلاب شهری باشد و آب باران به گونه‌ ای جذب آب‌های زیرزمینی شود.
فاضلاب تنها مواد فاضلابی را انتقال می‌دهد و باید به‌گونه‌ای باشد که از ریختن مواد جامد در فاضلاب و گرفتگی آن‌ها جلوگیری شود.
از طرفی چون این لوله‌ها خیلی بزرگ‌ تر از لوله‌هایی که در ساختمان استفاده می‌شود گرفتگی آن‌ها به گونه‌ای است که با عملیاتی که برای باز شدن لوله‌ها در ساختمان استفاده می‌کنیم آن‌ها باز نمی‌شود و در صورت گرفتگی باید توسط لوله‌ کش‌ ها این گرفتگی باز شود.
پس باید اتصال آن‌ ها به گونه‌ای باشد که دچار مشکل نشویم،  برای اتصال به شبکه اگو که نیاز به مجوز شرکت آب و فاضلاب داریم که کارشناسان این حیطه تشخیص می‌دهند که آیا انجام این کار امکان‌پذیر هست با توجه به مکان مورد نظر یا نه اگر این طرح تایید شود کارهای مربوط به آن صورت می‌پذیرد زمانی‌ که کارهای  لوله‌کشی فاضلاب ساختمان انجام شد و بعد از مطمئن شدن از اتصال لوله‌های فاضلاب به لوله سراسری اقدام به اتصال آن به اگو می‌کنند.
از طرفی چون‌ که در چند سال اخیر با مشکل خشک‌سالی مواجه هستیم این طرح کمک می‌کند که حداقل برای انجام کارهای کشاورزی و آب‌دهی فضاهای سبز و پارک‌ ها بتوانیم از آب‌ های بازیافتی از این فاضلاب‌ها بیشترین استفاده را برده و مجبور نباشیم از آب آشامیدنی برای انجام این امور استفاده کنیم. و از طرفی چون‌ که چاه مربوط به آب باران جدا می‌ باشد اگر این آب‌ ها جذب آب‌ های زیرزمینی شوند مشکلی از نظر آلودگی برای آب‌ های زیرزمینی وجود ندارد. 

اتصال فاضلاب  به اگو

چه نیازی به اتصال به  فاضلاب اگو می‌باشد

همان‌ طور که در بالا اشاره شد فاضلاب اگو باعث می‌ شود که بازیافت آب فاضلاب به‌ راحتی برای مصارف کشاورزی انجام گیرد و از طرفی هم باعث می‌شود که آب باران جذب آب‌ های زیرزمینی شود و با مشکلاتی که حفر چاه در اطراف ساختمان به وجود می‌آورد مواجه نشویم.
چون‌ که در شهرهای بزرگ اگر سطح فاضلاب شهری بالا بزند یا این‌ که پی ساختمان‌ ها در اثر انباشت فاضلاب سست شوند، خسارت‌ های جبران‌ ناپذیری را به بار می‌آورد.
اگر از هر نظری بررسی کنیم فاضلاب اگو در شهرسازی اهمیت بالایی دارد اما تاکید شرکت‌ های آب و فاضلاب برای این است که برای آب باران چاه فاضلاب جداگانه حفر شود که آب باران به داخل این اگو وارد نشود و باعث بالا زدگی آب این لوله‌ها نشود.
همچنین اگر فاضلاب در نزدیکی ساختمان باشد باعث تجمع مارمولک،سوسک و حشرات می‌شود.
با مجوزی که شهرداری به این‌ فاضلاب‌ها می‌دهد شروع کار می‌کنند و این‌ که هیچ هزینه‌ ای بابت انجام اگو فاضلاب در بیرون از ساختمان از مالکین دریافت نمی‌شود و تمامی هزینه‌ ها برعهده شرکت آب و فاضلاب می‌باشد و فقط لوله‌کشی فاضلاب ساختمان برعهده مالکین آن می‌باشد.

چه نیازی به اتصال به  فاضلاب اگو می‌باشد

علت و دلایل گرفتگی اگو یا فاضلاب چیست

همانطور که می دانید عوامل متعددی وجود دارد که سبب ایجاد گرفتگی لوله ها و یا فاضلاب شهری می شود یکی از مهم ترین عوامل در این زمینه استفاده نادرست انسانی می باشد.
زمانی که انسان ها استفاده های نادرست از شبکه های فاضلابی داشته باشند اختلالات زیادی در آن ایجاد خواهد شد با گذشت زمان این مشکلات بیشتر شده و بسیاری از فعالیت‌ ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
برای مثال یکی از شایع‌ترین دلایل گرفتگی اگو و یا فاضلاب ورود اشیا و مواد مختلف به درون چاه می باشد برای مثال در حال حاضر افراد زیادی پس از استفاده از توالت دستمال ها و یا بسته بندی ها را در چاه توالت رها می‌ کنند که این عوامل می توانند سبب ایجاد گرفتگی در فاضلاب شود.
از طرف دیگر ساخت و ساز نیز یکی از مهم ترین عوامل در گرفتگی فاضلاب به شمار می رود اگر در هنگام ساخت و ساز از مواد و ابزار آلات مرغوب و با کیفیت برای هدایت فاضلاب استفاده نشود با گذشت زمان مواد  به کار گرفته شده حالت خود را از دست داده و اختلالات زیادی در روند خروج فاضلاب ایجاد خواهد کرد.
همچنین افراد فعال در این زمینه باید هدایت فاضلاب احداث چاه و لوله کشی را به روشی کاملا اصولی و تخصصی انجام دهند تا هیچ گونه گرفتگی در حین استفاده از چاه و یا سیستم مورد نظر ایجاد نشود.
در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه مشکلات فاضلابی جریمه هایی در نظر گرفته شده است و در صورت بروز هرگونه اختلال توسط مالکان و سازندگان باید جریمه های نقدی پرداخت شود با توجه به موارد گفته شده سعی کنید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی که تاثیرات بسیار ناگواری بر روی سلامتی انسان ها حیوانات و محیط زیست باقی خواهند گذاشت استفاده های درستی در این زمینه داشته باشید.

علت و دلایل گرفتگی اگو یا فاضلاب چیست

نقش شرکت آب و فاضلاب و مالکین ساختمان در طرح اگو

برای طرح اگو نیاز به همکاری دو طرف وجود دارد.
یعنی این‌ که طرف قرارداد آب و فاضلاب و مالکین ساختمان برای انجام این طرح باید نهایت همکاری را با همدیگر داشته باشند تا این طرح با موفقیت به پایان برسد.
مالکین ساختمان اولین کاری که باید انجام دهند، باید مجوز انجام این کار را از شرکت آب و فاضلاب و سپس تأییدیه شهرداری را دریافت کرده و شروع به انجام این کار کنند.
برای شروع کار مالکین نیازی نیست که برای هدایت فاضلاب طرح اگو خودشان هزینه انجام دهند اما باید برای لوله‌کشی فاضلاب در ساختمان نهایت دقت رابکاربرده و اصول لوله‌کشی را رعایت کنند و این لوله‌کشی‌ها باید با شیب استاندارد صورت بگیرد.
چرا که اگر این لوله‌ ها از شیوه کافی برخوردار نباشند در هنگام بارندگی باعث می‌شود که آب فاضلاب از طریق لوله‌های فاضلاب داخل ساختمان همکف یا کف حیاط بالا بزند و در این‌ صورت شرکت آب و فاضلاب هیچ تضمینی در این‌ مورد نخواهد داشت و اما کاری که شرکت آب و فاضلاب انجام می‌دهد این است که زمانی‌ که مطمئن شد از اتصال لوله‌ های اگو به منبع اصلی لوله‌ های فاضلاب را به درون این لوله‌ ها هدایت می‌کنند و هیچ هزینه‌ ای بابت انتقال این لوله‌ ها از مالکین ساختمان دریافت نکند و اگر دچار گرفتگی و این قبیل مشکلات شد مسئولیت آن برعهده شرکت می‌باشد و ساکنین ساختمان باید نهایت دقت را داشته باشند که از ورود سنگ یا جامدات حل نشدنی در درون این فاضلاب‌ها جلوگیری کنند و هر ماه شلنگ آب را در داخل سیفون ها قرار دهند تا اگر گرفتگی هست با فشار آب رد شود.
تنها هزینه‌ای که برای مالکین ساختمان‌ ها است حق اشتراک خود آب و فاضلاب است که باید پرداخت شود و اگر به‌ صورت غیرقانونی انشعاب لوله فاضلاب را به درون این لوله‌ ها هدایت کنند باعث جریمه نقدی مالکین ساختمان می‌شود و حتما باید آب حیاط و آب باران و آب‌ های غیر از آب  فاضلاب جدا باشد که اگر غیر از این باشند مشمول جریمه نقدی می‌شوند و انشعاب آن‌ ها قطع می‌شود. 
امروزه تمامی شرکت‌های آب و فاضلاب این طرح را از نظر هزینه‌ها بررسی می‌کنند و این‌که در مورد چگونگی انتقال این لوله‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا در حین انجام این پروژه با مشکل مواجه نشوندو اتصال لوله‌های فاضلاب به لوله سراسری امکان‌پذیر باشد مسیر انتقال لوله‌های فاضلاب نیز برای این شرکت بسیار مهم است و باید به‌ گونه‌ای باشد که فشار زیادی به لوله‌ های فاضلاب وارد نشود که در گذر زمان باعث از بین رفتن این شبکه لوله‌ ای شوند.
مسلماً چنین برنامه این‌ چنین پروژه‌ هایی که با برنامه‌ ریزی و برآورد تمام هزینه‌ ها اعمال می‌شود هم به نفع کشور و هم به نفع مردم می‌باشد.

روند اجرای طرح اگو در شهرهای ایران

در حال حاضر اجرای طرح اگو در برخی از شهرهای ایران در حال راه اندازی می باشد.
همانطور که گفته شد این طرح می‌تواند کمک زیادی در جهت رشد کشور از جنبه های مختلف داشته باشد و در حال حاضر شما می توانید اخبار معتبری در این زمینه پیدا کنید.
با اجرای طرح اگو در کلانشهر تهران امروزه مشکلات فاضلابی تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است به دلیل موفقیت آمیز بودن این طرح اجرای آن در روستاها و سایر شهرها نیز شروع شده است اگر خبر ها و مستند ها را در این زمینه دنبال کنید می توانید آگاهی بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

روند اجرای طرح اگو در شهرهای ایران

در حال حاضر طرح اگو تنها در کلانشهرها و سایر شهرهای پرجمعیت در ایران شروع شده است اما گفته می‌شود که به زودی این طرح در روستاها نیز اجرا خواهد شد.

طرح اگو با توجه به فاضلاب محله شما و استفاده ساکنین زمان متغییری خواهد داشت امروزه برخی از فاضلاب ها در یک محله به روش کاملا اصولی و مناسب طراحی شده اند که در چنین شرایطی نیاز به تخریب و لوله کشی مجدد نخواهد بود اما برخی از محله ها و یا قسمت ها نیاز به لوله کشی مجدد و یا انجام تعمیرات خواهند داشت که در چنین شرایطی طرح اگو با سرعت کمتری اجرا خواهد شد.

اجرای طرح اگو در محله های مختلف اثرات زیادی روی فعالیت انسانی نداشته و با کمترین اختلال انجام خواهد شد. اما برای اجرای طرح اگو بهتر است ساکنین نهایت همکاری را با اجرا کنندگان داشته باشند تا در مدت زمان کمتری و بدون هیچ آسیبی طرح مورد نظر اجرا شود.

چنانچه لوله کشی ساخت و سازهای جدید به روش اصولی و درست انجام شود هیچ مشکلی در بهره‌وری از طرح اگو ایجاد نخواهد شد.

ثبت سفارش انلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس مستقیم با کارشناس