سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک

10 درصد تخفیف برای سفارش انلاین

سپتیک تانک چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم درمورد مبحث مهمی اشاره کنیم که محیط‌ زیست و انسان‌ ها روی آن دخالت دارند، در گذشته چاه فاضلاب برای فضولات انسانی استفاده می‌شد که بدون تصفیه بود و مشکلات زیادی به وجود می‌آمد.
اما با به وجود آمدن شهرها و زندگی‌ های آپارتمانی و مجتمع جمع‌آوری فاضلاب انسانی به موضوع مهمی تبدیل شد.
یکی از راه‌های که  برای فشرده سازی و تصفیه فضولات خانگی  که، مستقیماً وارد چاه نشود، نصب سپتیک تانک است.
سپتیک تانک محوطه بزرگی است که قبل ‌از ورود فاضلاب به چاه نصب می‌شود که از ورود مستقیم فاضلاب به چاه جلوگیری می‌کند.
در واقع سپتیک تانک محیطی است که در آن  باکتری‌ های هوازی وجود دارد که فضولات و لجن‌ ها را تجزیه می‌کنند.
سپتیک تانک اولین ‌بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت اما در فرانسه این اختراع در سال ۱۸۸۱ ثبت شد و پس‌ از مجهز نمودن سپتیک تانک به تنظیم‌ کننده جریان به ‌طور گسترده مورد استفاده جوامع قرار گرفت.
سپتیک تانک بعد از جنگ جهانی دوم در مناطقی که سیستم فاضلاب نداشتند مورد استفاده قرار گرفت.
سپتیک تانک فاضلاب خانگی را خالص می‌کند.
خالص بودن آن مانع از بسته شدن چشمه‌ های خاک و ورود مواد زائد به آب‌ های زیرزمینی می‌شود.
خاک اگر مناسب باشد عملکرد سپتیک تانک را آسان‌تر می‌کند، غالبا خاک که از شن رس و لای باشد عملکرد را سریع‌ تر می‌کند.
خاک رس به ‌تنهایی باعث می‌شود مواد زائد نفوذ پیدا نکنند و اگر هم سنگ و ذرات شن بزرگ باشند مواد زائد از خاک عبور کرده و به‌ درستی تصفیه نمی شوند.
تصفیه مواد زائد سپتیک تانک باید بالاتر از سطح آب‌ های زیرزمینی قرار بگیرد و خاک خشک و دارای هوا باشد اگر در اعماق پایین‌ تر از سطح آب زیرزمینی سپتیک تانک قرار بگیرد، مواد زائد ما اشباع می‌شوند و به‌ خوبی تصفیه نمی‌گردند.
سپتیک تانک باید در فضایی قرار بگیرد که میکرو ارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی مانند فسفات و نیترات‌ها با حرکت فضولات به سمت پایین حذف شوند.
هر چقدر فضا وسیع‌تر باشد سطح آلوده کردن آب‌های زیرزمینی کمتر خواهد بود، طراحی سپتیک تانک تاثیر بسزایی در عملکرد آن دارد که برای هر محیط سپتیک تانک طراحی می‌شود، در سپتیک تانک که فاضلاب آشپزخانه وارد آن می‌شود چربی زیاد ته‌ نشین می‌شود که باید هرچند وقت یک‌ بار تخلیه شود تا عملیات زهکشی مختل نگردد.

سپتیک تانک

نکات کلیدی مخزن سپتیک تانک

جایگذاری صحیح سپتیک تانک باید حداقل ۳۰ متر از نزدیک‌ ترین چاه آب و از هر متر از نزدیک‌ ترین لوله‌کشی آب و ۱۵ متر از نزدیک‌ ترین حوضچه فاصله داشته باشد.
گودال حفر شده باید دارای فضای کافی و جای مسطح و تراز باشد عمق آن بین ۱ تا ۲ متر کنده ‌شده باشد طول آن باید شبیه مستطیل با پهنای ۲ تا ۴ برابر از پهنای تانک باشد.
ابعاد و ظرفیت سپتیک باید طوری باشد تا ۱ شبانه‌ روز پساب مایع را بشوید و در آن نگهداری کرد.
معمولاً برای خانه‌هایی با ۲ اطاق خواب ۹۰۰ گالنی و برای خانه ۳ خوابه ۱۰۰۰ هزار گالن تهیه می‌شود یعنی به‌ ازای هر اتاق ۲۵۰ گالن به حجم تانک اضافه می‌گردد در مخزن سپتیک نباید روغن دور ریز یعنی روغن اضافی از غذا در آشپزخانه وارد مخزن شود، بلکه باید به سطل زباله ریخته شود برای حفاظت و عمر سپتیک که کاهش پیدا می‌کند.
برای عملکرد بهتر سپتیک بهتر است که  دارای ۲ تا ۳مخزن باشد که قسمت اول حجمش ۲ برابر قسمت‌های دیگر است ( به‌منظور جلوگیری از نوسانات احتمالی ).
البته سپتیک تانک دارای معایبی هم هست مانند بوی آزاردهنده آن نرم شدن خاک‌ های اطراف سپتیک یا رشد سریع علف هرز در اطراف آن وجود باکتری در چاه آب و اطراف سپتیک تانک سروصدای ناشی از ریختن فاضلاب به داخل سپتیک تانک وجود دارد.

نکات کلیدی مخزن سپتیک تانک

کارشناس شبانه روزی:

09123006995

تلفن های مرکز تهران:

02188743020-02188708005

تلفن های شمال تهران:

02122422050-02122007127

تلفن های شرق تهران:

 02177119080-02177506005

تلفن های غرب تهران:

 02144434040-02166888080

تلفن های جنوب تهران:

 02155464060-02155395050

انواع سپتیک تانک

در حال حاضر سپتیک تانک ها در انواع و کاربرد های مختلف طراحی شده اند که استفاده از آن ها در مکان های مختلفی رواج دارد.
در واقع قبل از این که شما سپتیک تانک را تهیه کنید ابتدا باید این مورد را در نظر بگیرید که کاربرد آن را برای چه محلی لازم دارید ما در این بخش انواع سپتیک تانک را به شما معرفی می کنیم.

سپتیک تانک خانگی: امروزه یکی از پرکاربردترین انواع سپتیک تانک ها سپتیک تانک خانگی می باشد که در اکثر منازل مسکونی از آن استفاده می‌شود.
این سپتیک تانک ها در مجرای ورودی چاه قرار داده می‌شود و از وارد شدن جامدات چربی ها و مواد سنگین فاضلابی به درون چاه جلوگیری می نماید.
قرار گرفتن سپتیک تانک ها در این محل باعث شده تا سوراخ های چاه جذبی توسط فاضلاب پوشیده نشود و فرایند تخلیه به درستی و آسانی انجام گردد.
در حال حاضر استفاده از سپتیک تانک ها در منازل مسکونی باعث شده تا مشکلات فاضلابی در این مکان کمتر شود و یا به صورت کامل از بین برود.
سپتیک تانک های خانگی معمولاً به صورت کاملا پیشرفته و تخصصی طراحی شده و با گذشت زمان قابلیت های خود را از دست نخواهند داد.
از طرف دیگر تعمیرات آن نیز هزینه‌های زیادی برای شما نخواهد داشت.

سپتیک تانک صنعتی :سپتیک تانک های صنعتی در واحدهای صنعتی کارخانه ها و تولیدی ها استفاده می‌شود.
قرار گرفتن این نوع سبتیک تانک در مجرای ورودی چاه باعث می شود تا بسیاری از مواد شیمیایی جامد و چربی ها وارد چاه نشده و فرآیند تخلیه به راحتی انجام شود با استفاده از این تجهیزات در مجرای ورود چاه معمولا هیچ اختلالی در تخلیه فاضلاب واحدهای صنعتی ایجاد نشده است.
سپتیک های صنعتی معمولاً به صورت پیشرفته تر ساخته شده اند تا بتوانند با قدرت بیشتری فاضلاب‌ها را تجزیه نمایند.
برای نصب آن باید از شرکت های لوله بازکنی مانند دکتر لوله استفاده نمود.
سپتیک تانک بیمارستان: سپتیک تانک ها در بیمارستان ها نیز کاربرد بسیار گسترده و مهمی دارند و سبب گندزدایی فاضلاب خارج شده از بیمارستان می شود همان طور که می‌دانید در بیمارستان ها داروها و مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌شود که تجزیه ان ها اهمیت زیادی برخوردار است و سبب کاهش آسیب های محیط زیستی می شود.
سپتیک تانک دامداری و مرغداری: در چنین مکان هایی از انبارهای بسیار بزرگ استفاده می شود که از جنس پلی اتیلن می باشد.
فاضلابی که از چنین محل هایی خارج می‌شود معمولاً شامل فضولات مرغ ها گاو و گوسفندان می باشد فاضلاب در این گند انبارها به صورت کامل تجزیه و گند زدایی می شود سپس وارد چاه و یا گویی شهری خواهند شد.

سپتیک تانک اداری: در ساختمان های اداری نیز از سپتیک تانک ها استفاده گسترده ای می شود.

جدول مشخصات فنی سپتینک تانک

جدول مشخصات فنی سپتیک تانک

جدول مشخصات فنی سپتیک تانک

لیست قیمت

کاربرد سپتیک تانک در تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک ها کاربرد بسیار گسترده ای در جهان امروزی دارند و باعث از بین رفتن مشکلات فاضلابی زیادی در شهرها شده‌اند.
با استفاده از سپتیک تانک ها دیگر چاه های جذبی و یا چاه های معمولی نیاز به تخلیه چاه فاضلاب نخواهد داشت.
سپتیک تانک فضا و مخزن نیز که تصفیه فاضلاب در آنجا انجام می‌شود، پس برای این‌ که بتوانیم استفاده درست داشته ‌باشیم و روی بعضی از هزینه‌ های مصرفی مانند تخلیه زود هنگام چاه از سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب‌ها استفاده می‌کنیم.
در مناطق مسکونی، ویلایی، آپارتمانی و مجتمع‌ های مسکونی به‌ منظور تصفیه فاضلاب و سپتیک تانک استفاده می‌شود.
همچنین می‌ توانید در رستوران‌ ها، پادگان‌ ها، هتل‌ ها، کارخانه‌ ها و مراکز تفریحی از سپتیک تانک استفاده کرد در سیستم‌ های تصفیه فاضلاب در جهت متعادل‌ سازی و پمپاژ فاضلاب دسترسی سپتیک تانک‌ها استفاده می‌شود، در توالت عمومی شهری می‌شود از سپتیک تانک استفاده کرد و سپتیک تانک می‌توان در صنعت مرغداری و دامی برای تصفیه و پساب فاضلاب کشتارگاه مرغداری هم استفاده کرد در بیمارستان‌ ها سیستم سپتیک تانک علاوه‌ بر راحتی تصفیه مقرون ‌به‌ صرفه خواهد بود.
وظیفه اصلی سپتیک تانک تجزیه فاضلاب می باشد زمانی که فاضلاب بعد از رسیدن به انتهای لوله محل مورد نظر به این دستگاه وارد می‌شود به قدری تجزیه خواهد شد که دیگر سبب کور شدن چاه نمی شود.
در این سپتیک تانک ها شرایطی فراهم می‌شود که با انجام واکنش های شیمیایی فاضلاب تا حدود زیادی تجزیه شود و یا به صورت کامل انحلال یابد.
استفاده از سپتیک تانک سبب جلوگیری از آلوده شدن آب های زیرزمینی نیز می شود؛ با توجه به این موضوع استفاده از آن ها تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی انسان ها خواهد داشت یکی از عوامل مهم در این زمینه خارج شدن گازهای متان و دی اکسید سولفور می باشد.
در هنگام فعالیت باکتری های بی هوازی و نیز انجام واکنش های شیمیایی معمولاً این گازها تولید می‌شود که اگر فرآیند تخلیه آن به درستی انجام نشود اختلالات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد به همین دلیل توصیه می‌شود تا نصب سپتیک به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی صورت بگیرد.

کاربرد سپتیک تانک در تصفیه فاضلاب

مزایای سپتیک تانک

یکی از کاربردی ترین و مهم ترین ویژگی های سپتیک تانک این است که با استفاده از آن مشکلات فاضلابی تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
زمانی که شما از این دستگاه در مجرای ورودی چاه خود استفاده می کنید تجزیه فاضلاب به صورت حرفه ای تر انجام می شود و دیگر چاه دچار گرفتگی و یا سرریزی نخواهد شد.
در واقع سرریز شدن و پر شدن چاه به این دلیل اتفاق می‌افتد که فاضلاب توانایی خارج شدن از آن را نداشته باشد در چنین شرایطی فضولات روی هم تجمع پیدا کرده و از چاه خارج نخواهند شد.
که این فرآیند آسیب‌های زیادی به محیط زیست و سلامت انسان وارد خواهد کرد.
زمانی که این تجزیه با استفاده از دستگاه سپتیک به صورت کامل تر انجام شود سرریزی چاه اتفاق نخواهد افتاد.
با توجه به این موضوع هزینه ها نیز برای شما تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد زیرا دیگر نیاز به استفاده مکرر از خدمات شرکت های لوله بازکنی در این زمینه نخواهید داشت.
اگر می‌خواهید کاربردهای این دستگاه به صورت کامل و درست برای شما انجام شود بهتر است در هنگام نصب آن موارد زیادی را رعایت نمایید برای مثال یکی از موارد مهم در هنگام نصب سپتیک تانک این است که در اطراف درختان نصب نشود زیرا ریشه درخت با گذشت زمان سبب تخریب ساختار سپتیک تانک خواهد شد و یا این که اگر مخزن سپتیک تانک شما غیر دفعی می باشد باید به روی زمین نصب شود زیرا این دستگاه توانایی قرار گرفتن در زیر خاک را نخواهد داشت.

مکانیزم عملکرد سپتیک تانک

سپتیک تانک  یک محوطه و یا حالت مخزن مانند است که قبل‌ از این‌ که فاضلاب در چاه برود وارد آن محوطه می‌شود.
جنس سپتیک تانک می‌توانند از بتن، پلی‌اتیلن و فایبرگلاس باشد.
جنس و ساختار مخزن سپتیک تانک باید طوری باشد که در برابر انواع مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم باشد سپتیک تانک ۱ مخزن اولیه‌ ای است که قبل‌ از این‌ که فاضلاب به چاه برود مواد نیمه جامد معلق و چربی‌ها در آن جمع‌آوری می‌شود.
در واقع ورودی فاضلاب می‌باشد که لوله‌ ای است که فاضلاب اولیه وارد مخزن می‌شود و دارای دیواره‌ ای جدا کننده داخل مخزن مانع از ورود لجن و چربی ها به مخزن دوم می‌شود، دیواره جدا کننده فضای داخلی سپتیک را به بخش‌ های مختلف تقسیم می‌کنند.
مخزن مهم سپتیک تانک که مخزن ثانویه و زلال سازی به آن گفته می‌ شود و فاضلاب عاری از هرگونه مواد جامد و یا شناور در آن ذخیره می‌شود.
در قسمت بالای سپتیک تانک لوله به‌صورت صاف یا خمیده قرار می‌گیرد که گازهایی که در اثر فرایند تصفیه فاضلاب تولید شده‌اند، مانند متان را خارج می‌کند دریچه منحول یا آدم‌ رو بخشی از سپتیک تانک است که معمولاً دارای ۲ بخش است.
یکی از آن‌ ها برای برای ورود تکنیسین و نصب تجهیزات سپتیک قرار می‌گیرد و دریچه‌ای دیگر برای تخلیه سپتیک است اجزاء دیگر سپتیک تانک لوله خروجی آن است که به ‌صورت زانویی می‌باشد.
گذاشتن زانویی باعث می‌شود که چربی‌ها و مواد جذبی به داخل چاه فاضلاب وارد نشوند و مواد سیال و کاملاً رقیق‌ شده را وارد چاه می‌کند.
فرآیندهایی که در داخل سپتیک اتفاق می‌افتد به ۲ بخش فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شود فرآیند فیزیکی که شامل ته‌ نشین شدن جامدات در کف مخزن قرار می‌گیرند  و مواد چربی و کف مانند روی مخزن هستند و فضولات که حل می‌شوند  بین این دو قرار دارند که مایع زلال گفته می‌شود آماده‌سازی می‌شوند برای رفتن به سمت قسمت خروجی  مخزن .
فرایند شیمیایی : فضولاتی که در مخزن هستند تجزیه می‌شوند، در طی فرآیند بی‌هوازی در مخزن حل می‌شوند این فرایند که بدون نیاز به اکسیژن انجام می‌گیرد آهسته و با بو همراه است.
در طی این فرایند گازهایی مانند سولفید هیدروژن، متان دی‌اکسیدکربن است که در اثر تجزیه شدن فضولات در مخزن به وجود می‌آید که گازهای سمی و خطرناکی است، هرچقدر محیط گرم‌تر باشد گازهای بیشتری تولید می‌شوند و حالت حباب مانند روی سطح مخزن قرار می‌گیرند با عمل این فرایند مواد جامد به پایین ته‌نشین می‌شود و فشرده‌تر می‌شود و ناحیه شفاف و زلال بیشتر می‌شود.

مکانیزم عملکرد سپتیک تانک

عواملی که بر مکانیزم عملکرد سپتیک تأثیر می‌گذارد

یکی از عوامل تاثیر گذاری عملکرد غلیظ بودن فاضلاب ورودی می‌باشد.
هرچقدر که فاضلاب غلیظ تر باشد تصفیه فاضلابی دیر تر انجام می گیرد، اسیدیته ( PH ) روی سپتیک تاثیر دارد.
برای پاکسازی و جلوگیری از موادی که PH دارند از لوله تخلیه استفاده کنیم.
برای عملکرد بهتر می توانیم از مواد ضد باکتری و چربی‌ها جلوگیری کنیم تا سپتیک تانک بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
با تخلیه کردن سپتیک تانک و کاهش تراکم فاضلاب در آن بر روی باعث می‌شود فاضلاب ها سریع تر تجزیه شوند.

اجزا و شرایط نگهداری سپتیک تانک

دیواره  جدا کننده: یکی از اجزای دستگاه سپتیک تانک دیوار جدا کننده می باشد که مانع از ورود لجن روغن و چربی به مخزن زلال سازی می شود.
بخش اول مقصد: یکی از پر حجم ترین قسمت های دستگاه سپتیک بخش اول مخزن می باشد این بخش مواد جامد را جذب کرده و اجازه خروج به آن ها را نمی دهد.
سیستم ورودی فاضلاب بخش اول: در این بخش لوله پلی اتیلن تک جداره و یا دو جداره قرار داده شده است که به همراه یک بافل ورودی به صورت سه راهی نصب می شود.
مخزن زلال سازی : یکی از مهم ترین بخش های دستگاه سپتیک مخزن زلال سازی می باشد که در آن لاشه‌های میکرو ارگانیسم ها قرار گرفته است در این قسمت به روش بی هوازی مواد الی محلول  در پساب قسمت اول مخزن تجزیه می شود.
لوله خروجی بیوگاز ها: این لوله وظیفه خروج گازهای تولید شده در هنگام انجام واکنش های شیمیایی و تجزیه را دارد از طریق آن گازهای دی اکسید سولفور و متان خارج خواهند شد.
در دستگاه سپتیک باید از یک ونت هدایت به بالا ترین قسمت ساختمان استفاده کرد تا گازهای بدبو از آن خارج شده و هیچ انفجاری در این زمینه صورت نگیرد. توجه نمایید که بعد از انجام فرایند تجزیه شما نمی توانید از فاضلاب باقیمانده برای آبیاری گیاهان و یا زمین‌های کشاورزی استفاده کنید.

 پلی‌اتیلن ماده جامدی است که از پلی مرازاسیون اتیلن بدست می‌آید و دارای مقاومت زیاد در برابر فشار خارجی است. فایبرگلاس یک کامپوزیتی است که با مواد پلیمری درست شده که از مواد پلیمر برای زمین و از پشم‌شیشه به‌ عنوان ماده تقویت‌ کننده استفاده می‌شود فایبرگلاس سبک و دوامش زیاد است و در مقابل اشعه و مواد شیمیایی مقاوم است و پلی‌اتیلن هم دارای مقاومت زیاد در برابر فشارهای خارجی است.

سپتیک تانک را باید هر ۳ تا ۵ سال یک‌بار تخلیه کرد زیرا مواد جامد داخل آن ته‌ نشین می‌شود.

گازهایی که به دلیل فرایند تصفیه ایجاد می‌شود از مخزن باید خارج شود که از ونت استفاده می‌کنند.

سپتیک تانک پلی‌اتیلنی و بتنی به شکل استوانه‌ای است اما سپتیک  تانک فایبرگلاس به‌صورت مکعب‌مستطیل تولید می‌شود.

خیر در هر دو اجزای سپتیک تانک یکسان است ورودی و خروجی مخزن اولیه، مخزن ثانویه، دیواره جداکننده، ونت و دریچه‌های بازدید.

ثبت سفارش انلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس مستقیم با کارشناس